31 saadikut taotleb valitsuselt tuge päikesepaneeli-ja tuulikuprojektidele

Eile andsid 31 Riigikogu liiget toetusallkirja pöördumisele, kus juhime valitsuse tähelepanu sellele, et päikesepaneelide- ja tuulikuprojektidesse investeeringud peaksid saama 2014-2020 ELi rahadest toetust. See mõjutab otseselt või kaudselt iga Eesti elaniku majapidamise kulusid.

Väiketuulik

Pressiteade
18. aprill

31 Riigikogu liiget pöördus tänase valitsuse istungi eel ministrite poole palvega vaadata üle plaan mitte anda euroraha taastuvenergia väikelahendustele, mis oleksid hinnatõusude ajal suureks toeks paljudele majapidamistele.

„Eesti riik ei kavatse suunata Euroopa Liidu aastate 2014-2020 finantsvahenditest sentigi väiketuulikute, päikesepaneelide ja päikesekollektorite toetamiseks,“ seisab peaminister Andrus Ansipile adresseeritud kirjas. „Kutsume teid üles leidma vahendeid taastuvenergia investeeringute toetamiseks.“

Saadikud märgivad, et kavandatav eitav otsus ei ole kooskõlas Eesti sihtidega, mis puudutavad nii looduskeskkonna hoidmist kui ka investeerimist taastuvatesse energiaallikatesse. Samas on Eesti võtnud kohustuse, mille järgi peab aastal 2020 olema 25% Eestis tarbitud energiast taastuvatest energiaallikatest, ütles riigikogu säästva energia toetusgrupi liige Karel Rüütli.

Energeetika väikelahendused on Rüütli sõnul olulised ka kodukulude kontekstis. Inimeste ülisuurt huvi näitas KredExi kaudu eratarbijatele suunatud taastuvenergeetika toetusskeem, kus loetud tundidega ületas taotluste arv jagatava raha hulga.

Riigikogu liikmed osutavad oma kirjas ka sellele, et Euroopa Liidu liikmesriikidest suunas Eesti aastatel 2007-2013 kõige vähem euroraha taastuvenergiasse. „Kui valitsus oma kavast ei loobu, jääb Eesti edasi punase laterna rolli,“ märkis Rüütli.

Pöördumise ühe autorina avaldas Rüütli heameelt selle üle, et kirjale allkirjutanute seas on kõigi riigikogus esindatud poliitiliste jõudude esindajaid.

Kirjaga võib tutvuda Riigikogu kodulehel

Täiendav info:
Karel Rüütli
5246312

Jätkub

Mis toimub jahiseadusega?

Olen viimasel ajal saanud sageli vastata küsimustele, mis puudutavad jahiseadust ja kogu selle ümber tekkinud segadust. Selgitan siinkohal mõne sõnaga lahti, milles asi ja miks on uus jahiseadus ikka veel vastu võtmata.

25. aprillil toimub Eesti Jahimeeste Seltsi Volinike koosolek, kus antakse olukorrast põhjalikum ülevaade.

1. Riigikogu keskkonnakomisjoni menetluses on kolm jahiseadust (328 SE, 351 SE ja 401 SE). Miks?
Kehtiva jahiseaduse paragrahv 6 kohustab keskkonnaministrit moodustama jahipiirkonnad. Sama seaduse paragrahv 65 määrab kohustuse täitmise tähtajaks kümme aastat alates seaduse jõustumisest. Kuna jahiseadus jõustus 2003. aasta 1. märtsil, pidid jahiseaduse nõuetele vastavad jahipiirkonnad olema moodustatud ja jahimaa korraldatud hiljemalt 2013. aasta 1. märtsiks.
Enne selle tähtaja saabumist esitas osa riigikogu saadikuid jahiseaduse muutmise eelnõu (328 SE), sest üleval oli reaalne oht, et 64 rendijahipiirkonnas jäävad 1. märtsiks jahipiirkonnad moodustamata ja et jaht seiskub samast kuupäevast. Nende 64 piirkonna kasutusõiguse load lõppevad ära erineval ajal. Maakonniti asuvad vastavad piirkonnad alljärgnevalt: Jõgevamaal 4, Järvamaal 10, Läänemaal 12, Valgamaal 18 ja Viljandimaal 20. Olukorra lahendamiseks pakkusid eelnõu algatajad välja tähtaja pikendamise viie aasta võrra, et keskkonnaministeerium jõuaks toimingud lõpuni viia. Vastava seaduseelnõu menetlus on koalitsiooni poolt seisma pandud, sest keskkonnaministri sõnutsi siin probleeme pole ja kelleltki maad ära ei võeta.
Eelmisel kuul esitasid (Aivar Riisalu, Annely Akkermann, Ester Tuiksoo, Heljo Pikhof, Helmen Kütt, Kalvi Kõva, Karel Rüütli, Lembit Kaljuvee, Rainer Vakra, Rein Randver, Tiit Tammsaar, Tõnu Juul, Ülo Tulik) eelnõu numbriga 402 SE, millega soovitakse rendijahipiirkonnad tagasiulatuvalt ümber nimetada jahipiirkondadeks. Eelnõud 328 ja 402 on sarnased.
Kolmas on palju pingeid tekitanud valitsuse algatatud uus jahiseaduse eelnõu 351 SE, mille menetlemine käib riigikogu keskkonnakomisjoni juhtimisel. Selle kõige suuremaks komistuskiviks on jahiuluki tekitatud kahjude peatükk. Sotsiaaldemokraatide, Keskerakonna, Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioonid ja Demokraatide saadikurühm soovivad kahjude reservi loomist, Reformierakonna fraktsioon on selle vastu.

2. Keskkonnaministeerium on jahimaade korralduse lõpetanud. Jahinduse arengukava, mis kehtib aastani 2013 ja kehtiv jahiseadus näevad ette jahimaade korraldamise?

Jahinduse arengukava ei näe ette jahimaade korraldamise kaotamist, vaid jahimaakorralduskavade juhendite kaasajastamist. Jahimaakorralduskavadega määratakse jahipiirkonnas jahiulukitele elamiseks sobivate elupaikade osakaal ja kvaliteediastmed ning sellest tulenevalt ka elupaikade mahutavus ehk siis ulukite minimaalne ja maksimaalne arvukus. Arengukava möönab, et jahiulukite elupaigamahutavuse hindamine on keeruline ja piisava täpsuse saavutamine küsitav. Sellest tulenevalt näeb arengukava ette kehtivate jahimaakorralduskavade analüüsi ja nende kaasajastamist vastavalt tänapäeva teadmistele jahiulukite ökoloogiast. Nii näiteks on viidatud, et maakondlik keskkonnaamet arvestab jahipidamise peatamisel jahimaakorralduskavas kohustuslikus korras määratud jahiulukite minimaalse arvukusega.
Jahimehena arvan, et me peame oma ulukiressurssi majandama teaduslikel alustel ja kompleksselt. Keskkond on keeruline terviklik süsteem, millest ulukid moodustavad ühe osa. Me ei saa ulukeid vaadata lahus söödabaasist või varjetingimustest. Kõik see on sihipärane ja koordineeritud tegevus, mis eeldab kaasaegseid majandamiskavasid. Kaasaegsed kavad peavad arvestama ka metsa- ja põllumajandusega.

3. Miks selline olukord tekkis?
Arusaamatutel põhjustel muudeti 2009. aasta oktoobris metsakaitse- ja metsauuenduskeskuse töö korraldust nii, et jahimaakorraldusosakond likvideeriti ja nende funktsioonid kanti üle metsakorraldusosakonnale. Toonase määruse põhjuseks toodi jahimaakorraldustööde efektiivsemaks muutmise vajadus. Pärast muudatuste rakendamist ehk siis üle kolme aasta ei ole keskkonnaminister enam jahiseadust täitnud ning ühtegi jahimaakorralduskava kehtestanud ega ühtegi jahipiirkonda moodustanud. Kõike seda nõuavad aga nii Eesti jahinduse arengukava 2008-2013 kui ka kehtiv jahiseadus.
Uue jahiseadusega on ministeeriumil kiire, sest see aitaks seadustada tekkinud olukorra ja hoiaks ära arvukate kohtuvaidluste tekkimise. Kehtiva seadusega võrreldes on uuest seadusest jäetud välja terve peatükk – teaduslik lähenemine jahindusele ehk jahimaade korraldus.

4. Kas vastab tõele, et kõik Läänemaa rendijahipiirkonnad on juba ammu ümber korraldatud ning ootavad nüüd ministri allkirja?
2011. aasta aprillis anti keskkonnaametile üle 9 Lääne maakonna jahimaakorralduskava (seoses kaitsealade liitmisega jahipiirkondadega), mis edastati sama aasta sügisel ministeeriumile. Eelmise aasta novembris edastati keskkonnaametile viimased 3 Läänemaa jahimaakorralduskava. Sisuliselt seisavad kõik probleemsed Läänemaa jahipiirkonnad ministeeriumis, mõned juba ligi poolteist aastat. Jääb arusaamatuks, miks neid ei ole kehtestatud.

5. On teada, et paljud jahiseltsid pöördusid ministeeriumi ja keskkonnaameti vastu kohtusse. Miks?
Keskkonnaministeeriumi asekantsler Andres Talijärv on saatnud Eesti Jahimeeste Seltsile, keskkonnaametile ja Viljandimaa Jahimeeste Liidule kirja, kus kinnitab, et jaht kaob. Ministeeriumi surveavaldused ja tekitatud paanika olid põhjuseks, miks paljud Läänemaa, Jõgevamaa ja Viljandimaa jahipiirkondade kasutajad pöördusid kohtusse. Kohtumenetluse käigus oli ministeerium sunnitud oma varasematest seisukohtadest loobuma. Keskkonnaministeerium on nüüd kinnitanud, et jahipiirkonna kasutusõiguse lubasid siiski ei hakata kehtetuks tunnistama.

6. Kuluaarides on väidetud, et asekantsler kasutas 64 rendijahipiirkonna probleemi teadlikult jahimeeste vastu, et sel moel jahiseadus kiiresti läbi suruda?
Kajuks tundub küll niimoodi.

7. Mis seis on Eesti Erametsaliidu poolt korraldatud jahikeelu aktsiooniga?

Jah, see kestab. Keskkonnaameti statistika järgi on jaht keelatud 140 000 hektaril, 94 % sellest pindalast kuulub juriidilistele ja 6% füüsilistele isikutele. Eesti Erametsaliit on kinnitanud, et aktsioon lõpetatakse siis, kui on vastu võetud neile soodne seadus.

Jätkub

Olen kogu poliitikas oldud aja jooksul seisnud võrdsete võimaluste ja selle eest, et kõikjal Eestimaal oleks hea elada. Olen hingelt demokraat ja koos oma sotsiaaldemokraatidest mõttekaaslastega tunneme kohustust pakkuda alternatiivi Eestis süvenevale stagnatsioonile. Eesti vajab tugevat poliitilist jõudu, kes suudab ületada lõhe ületada lõhe riigi ja inimeste vahel ning pakkuda alternatiivi nii primitiivsele parempoolsusele kui ka rahva pettumusele ja kibestumisele apelleerivatele populistidele. Eesti vajab tarka, kaasaegset ja tasakaalustatud poliitikat.

Raba linnulennult
Autor: Rene Jakobson

Aeg muutusteks

Eesti arengumudel on alates taasiseseisvumisest lähtunud ekslikust eeldusest, et makromajanduslik edu jõuab iseenesest igaühe õuele ning kiire majanduskasv tagab sotsiaalse turvalisuse ilma riikliku läbimõeldud sotsiaal- ja regionaalpoliitikata.

Samas on valitsejate usk, et makromajanduslik edu asendab vastutustundlikku sotsiaal-, haridus- ja regionaalpoliitikat, viinud meid silmitsi olukorraga, kus Eesti inimeste keskmine eluiga jääb arenenud riikidest kaugele maha, HIV-nakkuse levik on Euroopa kõrgemaid, kümned tuhanded lapsed elavad vaesusriskis ning suurt osa Eestist ähvardab ääremaastumine. Süvenevad lõhed erinevate ühiskonnagruppide vahel ja kasvav kihistumine tingivad inimeste võõrandumise riigist ning ohustavad pikemas perspektiivis Eesti rahva edasikestmist.

Inimene eelkõige

Me ei arva, et tarka ja vastutustundlikku sotsiaal-, haridus-, tööhõive- ja regionaalpoliitikat saab hakata teostama alles siis, kui Eesti on jõudnud Euroopa rikkamate hulka. Vastupidi – üksnes iga inimese ja kõigi piirkondade vajadusi arvestava poliitika sihikindel järgmine võimaldab meil üldse pürgida arenenud heaoluriikide sekka.

Üheskoos Sinuga saame palju korda saate selleks, et meil ja meie lastel oleks võimalus elada õiglasemas ja hoolivamas Eestis.

karel_ruutli

Karel Rüütli
Sotsiaaldemokraatliku Erakonna aseesimees

Jätkub